Missie en visie
Waar wij voor staan – onze missie – staat als een huis. Waar we voor gaan, vertalen we naar onze visie. Samen zorgen onze missie en visie voor houvast – en bepalen ze onze koers.
Missie
Wij geloven in thuisnabij, goed onderwijs voor elk kind van waaruit het zich op basis van zijn eigen talenten en mogelijkheden ontwikkelt tot een krachtig individu, dat in staat is om – als nieuwsgierig, kritisch en betrokken wereldburger – zijn toekomst zelf vorm te geven.
Visie
Eigenheid door verscheidenheid, maar eenheid door verbinding. Uitersten die onze stichting typeren, maar die we liever nog integreren, door te kiezen voor: eenheid in verscheidenheid. Door de eigenheid van de scholen te versterken enerzijds, en synergie te creëren in de eenheid binnen de stichting anderzijds, bundelen we onze krachten. Waar onze mensen uiteindelijk het verschil maken, zorgen we voor goed werkgeverschap, door de juiste mensen te binden, te faciliteren en blijvend te laten ontwikkelen.
Voor de periode 2023-2027 zullen de scholen van Wijzers in onderwijs in de komende vier jaar meer inzetten op de maatschappelijke thema’s waar het onderwijs een taak heeft te vervullen. Thema’s als burgerschap, kansengelijkheid en inclusiever onderwijs worden zodoende geïmplementeerd en geborgd op alle scholen. Dit gebeurt onder meer wanneer de school geworteld is in de eigen, lokale gemeenschap, waarbij sterk de verbinding wordt gelegd met de dorpskern of met de wijk.
Op stichtingsniveau brengen we onze expertises in beeld en werken we aan een krachtige werkomgeving waar leerkrachten en andere medewerkers worden gefaciliteerd om hun eigen expertise in te zetten, te vergroten en hun kennis actief te delen met anderen.
Deze strategische opdracht is te vertalen naar een algemeen doel voor de komende vier jaren, gesteund door een drietal strategische pilaren die elk ondersteunend zijn om dit doel te bereiken:
- Samen Leren
- Samen Innoveren
- Samen continu Verbeteren
Deze drie pilaren hebben kwalitatief goed onderwijs als fundament en dragen bij aan de route naar inclusiever en kansengelijk onderwijs.